Dit nieuwsbericht is niet actueel!

Covid Safe Ticket verkrijgen: wat moet je doen?

Wat is het Covid Safe Ticket?

Per vaccinatiedosis en per test wordt er een certificaat aangemaakt. De certificaten van vaccinaties vermelden ook voor welke vaccinatie het certificaat wordt uitgereikt, bijvoorbeeld of dit de eerste of de tweede vaccinatie betreft van een type vaccin. Elke vaccinatie genereert dus een nieuw certificaat.

De certificaten zijn een Europese afspraak en bevatten een unieke QR-code die gescand wordt aan de ingang van het evenement. Enkel bij volledige vaccinatie of negatieve testresultaat of een herstelcertificaat mag je het evenement betreden.

Er zijn 3 types certificaten:

  1. Een vaccinatiecertificaat, dat aangeeft wanneer je een vaccin-prik kreeg.
  2. Een testcertificaat, als bewijs van een PCR-test met een negatief resultaat voor COVID-19. Dit certificaat is 72 uur geldig, te tellen vanaf de afname van de test.
  3. Een herstelcertificaat, voor mensen die minstens 11 dagen hersteld zijn na een positieve en in België uitgevoerde PCR-test.

Je kan het op 6 verschillende manieren aanvragen:

  1. Mijn Burgerprofiel: www.burgerprofiel.be.
  2. Mijngezondheid: www.mijngezondheid.be.
  3. MyHealthViewer: www.myhealthviewer.be.
  4. per post: het COVID-certificaat voor vaccinatie kan je per post krijgen. Hier is een wachttijd tussen bestelling en ontvangst van 1 week. Hiervoor contacteer je de helpdesk van Vlaanderen: 078/78.78.50 (van 9u tot 19u op weekdagen en op zaterdag van 10u tot 18u). Test- en herstelcertificaten worden niet per post opgestuurd.
  5. Download de CovidSafe-app in de App Store of in Google Play.
  6. Je kan hulp verkrijgen via het Zorgloket of de bibliotheek. Je maakt hiervoor altijd een afspraak. Bel naar 02/462.03.20 om een afspraak bij het Zorgloket te maken of bel naar 02/462.06.20 om een afspraak te maken bij de bibliotheek.

Het Covid Safe Ticket is gratis.

Ben je jouw pincode van jouw identiteitskaart vergeten?

Je kan jouw pincode gratis aanvragen via de website van Binnenlandse Zaken: www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/aanvraag-pincode. Je ontvangt een brief uiterlijk 3 weken na uw aanvraag. Met deze brief kan je jouw pincodes activeren bij de dienst Burgerzaken.

Surf naar www.wemmel.be/nl/formulier/38/eid-nieuwe-pin--en-puk-code-aanvragen. De code wordt binnen de 3 weken naar de dienst Burgerzaken gestuurd. Dit kost 5 euro en dit betaal je wanneer je jouw codes gaat afhalen bij de dienst Burgerzaken.

Wanneer je het Covid Safe Ticket online aanvraagt, heb je jouw identiteitskaart, pincode en kaartlezer nodig ofwel de app ‘itsme’.

Gepubliceerd op di 16 november 2021
  • Flyer Covid Safe ticket

Lees meer artikels over