Lancering nationaal e-loket www.1722.be voor brandweerbijstand bij storm of wateroverlast

Burgers die tijdens of na een storm of onweer bijstand nodig hebben van de brandweer voor stormschade of wateroverlast, kunnen vanaf nu het e-loket www.1722.be gebruiken.

Het zal de efficiëntie van de dienstverlening verhogen, telefonische wachttijden vermijden en de noodcentrales bij noodweer ontlasten.

Wanneer kan je terecht bij het e-loket?

Het e-loket kan je gebruiken als je hulp van de brandweer nodig hebt bij wateroverlast of stormschade (bijvoorbeeld als er veel schade is aan je dakbedekking, als er een kelder ondergelopen is of als er wateroverlast is op de openbare weg).

Als er iemand in gevaar kan zijn of als er sprake is van brand, moet je altijd 112 bellen (bijvoorbeeld als er gewonden zijn, als er sprake is van instortingsgevaar of als de openbare weg geheel of gedeeltelijk versperd is door een omgevallen boom).

Wanneer gebruik je het niet?

Als je schade hebt maar er geen brandweerhulp nodig is, gebruik je het e-loket niet. In dat geval contacteer je bij voorkeur een vakman (loodgieter, dakwerker,...) of herstel je de schade zelf.

Gebruik het e-loket niet voor: een omgevallen boom in de tuin, schade aan je tuinhuis, hagelschade aan je voertuig of een stroompanne.

Het e-loket wordt de meest efficiënte manier om hulp van de brandweer bij noodweer te krijgen voor niet-levensbedreigende situaties. Het loket handelt de aanvraag op dezelfde wijze af als een oproep naar het nummer 1722 maar dan digitaal. Elke aanvraag die via het nationaal loket wordt ingevuld, wordt verstuurd naar de juiste hulpverleningszone.

Gepubliceerd op ma 19 juli 2021